رمان برای کودکان و نوجوان چرا و چگونه؟

فواید رمان‌خوان بودن نوجوانان

شاید اولین تصویری که از رمان‌ها به ذهن می‌رسد روایتی عاشقانه از یک وصال پر فراز و نشیب باشد، اما دنیای داستان‌ها تنها شامل دل دادن‌ها و پس گرفتن‌ها نمی‌شود. در حقیقت جهان داستان‌ها بیانگر همه نوع روابط انسانی هستند. روابطی که می‌توانند در دنیای سیاست معنا بیایند و اثر شاخصی چون «1984» را بسازند، یا شرحی بر یک برادری پر ماجرا باشند و رمان پر آوازه‌ی این روزها یعنی «جزء از کل» را رقم بزنند و یا اصلاً پرداختی از خود باشند و ماندگاری چون «ناطوردشت» را در تاریخ ثبت کنند.

اما فارغ از ژانرها و موضوعات مختلف داستانی، اصلی‌ترین کمکی که کتاب‌ها به ما می‌کنند تقویت عملکرد مغز است. به‌گونه‌ای که مطالعه می‌تواند ‌نوعی ورزش ذهن محسوب شود و قدرت حافظه را افزایش ‌دهد این موضوع به وجود شخصیت‌های مختلف، روایت در زمان‌های گوناگون و… در بدنه‌ی داستان‌ها برمی‌گردد. فایده‌ی دیگری که رمان‌ها به‌ویژه برای دو زبانه‌ها دارند، افزایش دایره‌ی لغات افراد است. بنابراین اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید و دوست دارید که فرزندتان مهارت خواندن و نوشتن خود را در رابطه با زبان فارسی افزایش دهد، هیچ چیزی مثل تهیه‌ی کتاب برای او نمی‌تواند مفید باشد. علاوه بر آن که افزایش دامنه‌ی لغات، قدرت بیان را نیز ارتقاء داده و کمک می‌نماید که افراد بتوانند به موجزترین و بهترین شکل ممکن، منظور خود را برسانند. در همین راستا، به‌دلیل آن که همه‌ی کتاب‌های چاپی ملزم به رعایت تمام قواعد دستور زبان رسمی کشور هستند، مطالعه‌ی داستان و رمان‌های مختلف به آشنایی و تقویت دستور زبان کمک بسیاری می‌نماید.

novel2

ناگفته پیداست که خواندن رمان‌ها جهان‌بینی‌ افراد را نیز متفاوت کرده و به افزایش حس همدردی و ادراک آنان نیز کمک می‌کند. بدون تردید شما با خواندن کتاب «زن غیر ضروری» به درک کامل‌تری از یک زن خاورمیانه‌ای دست می‌یابید و شاید حتی به تعریفی قشنگ‌تر از تنهایی برسید یا با مطالعه‌ی رمان «آدم‌خوران» به خشم جمعی هوشیارتر می‌گردید و روی دیگری از جنبه‌ی انتقام را هم درک خواهید کرد. بنابراین این موضوع به آشنایی با روایت‌های گوناگون و بررسی یک موضوع از زوایای مختلف بازمی‌گردد و تکرار آن می‌تواند نگاه بازتری نسبت به دیگران و زندگی را در افراد ایجاد کند. همچنین تحقیقات علمی بسیاری در زمینه‌ی ارتباط بین مطالعه‌ی آزاد با کاهش استرس، افزایش اعتماد به‌نفس و یا داشتن عمری طولانی‌تری صورت گرفته است که همواره وجود رابطه‌ی مستقیم بین آن‌ها مورد تأیید قرار گرفته که این خود گواه دیگری بر سودمند بودن این رفتار فردی می‌تواند باشد.

زن غیرضروری

در ادامه به معرفی یکی از نویسندگان ایرانی پرداخته می‌شود که در حقیقت نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوانان محسوب شده و یکی از شناخته شده‌ترین افراد این حرفه در سطح جهانی است.

هوشنگ مرادی کرمانی

هوشنگ مرادی کرمانی در سال 1323 متولد شد. او یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوانان است که تاکنون نوشته‌های بسیاری از او به شکل فیلم و یا سریال درآمد است و یکی از مشهورترین آن‌ها «قصه‌های مجید» است که روایت‌گری زندگی پر فراز و نشیب یک پسر نوجوانی است که همراه با مادربزرگ خود یا همان بی‌بی روزگار را سر می‌کند. همچنین مردی کرمانی در سال 1985 میلادی برای داستان «بچه‌های قالی‌باف خانه» جایزه‌ی جهانی اندرین را از آن خود کرد و در دنیا نام خود را به‌عنوان نویسنده‌ی کودک و نوجوانان شناخته شده کرد. آثار او در حال حاضر به‌زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، عربی و غیره ترجمه می‌شوند و این خود گواه بر جهانی بودن این نویسنده‌ی فارسی زبان است.

moradi_kermani

از ویژگی‌های بارز آثار هوشنگ مرادی کرمانی می‌توان به زبان ساده و چه بسا واژگان محاوره‌ای، آمیختگی نظم و نثر، استفاده از ضرب‌المثل‌ها، بیان آداب و رسوم عامه‌ی مردم و غیره اشاره کرد. همچنین او در بیشتر داستان‌های خود روایت‌گر زندگی کودکان و یا نوجوانانی است که از شرایط ویژه‌ای برخوردار نیستند و وی با تمام وجود و احساس خود روایتی از گوشه‌ای از زندگی آنان را بیان می‌دارد.

سفارش کتاب از «ازایران»

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران»، بسته‌ی رمان نوجوانان را تهیه کنید. این بسته شامل 5 رمان مختلف است که دو مورد از آن‌ها تألیفی بوده و به قلم هوشنگ مرادی کرمانی است. سه مورد دیگر نیز آثار ترجمه شده هستند که داستان‌های شگفتی، 35 کیلو امیدواری، قلب، تخم مرغ و همه چیزهای شکستنی را شامل می‌شوند.

علاوه بر این، شما می‌توانید کتاب‌های خاص مورد نظر خود را در بخش سفارش‌های اختصاصی سایت ثبت کنید تا فرآیند تهیه و ارسال آن توسط ما و برای شما صورت پذیرد. این کتاب‌ها می‌توانند شامل هر موضوعی باشند و حتی اگر کتاب مورد نظر شما در زمره‌ی کتاب‌های نایاب قرار دارد هم، باز  جای نگرانی وجود ندارد و کافیست تا تهیه‌ی آن را به ما بسپارید تا در کم‌ترین زمان و به بهترین شکل ممکن آن را به شما برسانیم.

درباره‌ی نوروز و تدارک ازایران برای آن
لزوم یادگیری زبان مادری برای کودکان خانواده‌های مهاجر
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency