درباره‌ی نوروز و تدارک ازایران برای آن

تاریخچه‌ی نوروز

در مورد آن که دقیقاً پیشینه‌ی نوروز به کدام دوره‌ی تاریخی بازمی‌گردد، اتفاق نظر و مستندات دقیق و علمی لازم وجود ندارد اما با تکیه بر افسانه‌ها می‌توان نوروز را تا به 3000 سال قبل یعنی زمان پادشاهی جمشید به عقب راند. معروف است که جمشید در یک صبح بهاری جایی نزدیک به ارومیه مقهور درخشندگی خورشید و مطبوع بودن هوا گشته و آن روز را نوروز نامیده و از آن پس آیین و مراسمی خاصی برای چنین تاریخی در نظر گرفته است. اما بنا بر مستندات تاریخ اولین پادشاهی که به نوروز رسمیت بخشیده است کوروش کبیر بوده، بنابراین بسیاری از آیین و مناسک‌های امروزه‌ی نوروز ریشه در تاریخ داشته و از روزگاران قدیم وام گرفته شده‌اند. برای نمونه می‌توان به رسم عیدی دادن و گرفتن اشاره کرد که از زمان هرمز،  باب آن در فرهنگ ایرانی باز شده است.

نوروز در تقویم خورشیدی

در زمان سلسله‌ی سلجوقیان به‌وقت پادشاهی جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی چند ستاره‌شناس از جمله خیام اساس تقویم خورشیدی را پایه‌گذاری کردند. آنان توانستند جایگاه نوروز را در فصل بهار در زمان وارد شدن آفتاب به برج حمل ثابت کنند و به همین دلیل نوروز همواره با شروع فصل بهار آغاز می‌گردد که راه چاره‌ی آن اضافه کردن یک روز به تعداد روزهای سال هر 4 سال یک بار بوده است. بنابراین این پایه‌گذاری به سال 392 خورشیدی بازمی‌گردد. طبیعتاً با چنین قدمتی روایت‌های تاریخی بسیاری از نوروز وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره‌ای است که انگلبرت کمپفر در سفرنامه‌ی خود به نوروز داشته و آن را از درخشان‌ترین جشن‌های ایرانیان دانسته است که به‌واسطه‌ی آن مردم لباس نو بر تن کرده و به دیدار اقوام، دوستان و آشنایان خود رفته و اوقات خوشی را برای یکدیگر می‌سازند.

نمادهای سفره‌ی هفت‌سین

یکی از سنت‌های دیرینه‌ی نوروز به سفره‌ی هفت‌سین آن بازمی‌گردد. سفره‌ای که سراسر نماد است و هر قلم آن حکمتی را در درون خود نهفته دارد. در این سفره که می‌بایست قبل از تحویل سال تهیه گردد، هفت ‌سین به‌دور یکدیگر چیده می‌شوند. سین اول سبزه است که دال بر تولد دوباره دارد و زنده شده مجدد طبیعت بعد از یک زمستان سرد و شاید سخت را نوید می‌دهد. سین دوم به سیب اختصاص دارد که نمادی از زیبایی و قشنگی‌های زندگی به‌حساب می‌آید. سین سوم سیر است که به سلامت و تندرستی اشاره دارد. سین چهارم سرکه بوده که نمادی از صبر و شکیبایی به‌حساب می‌آید. سین پنجم سمنو است که دال بر لحظات شیرین زندگی و پایدار نبودن غم‌ها و سختی‌ها دارد، اما سین ششم سنجد است که اِلمانی از عشق محسوب می‌شود و نهایتاً سین هفتم که سماق بوده و بر پیروزی نور بر تاریکی اشاره دارد. بنابراین، سفره‌ی هفت‌سین در معنای کلی بیانگر آن است که زندگی با همه‌ی پستی‌ها و بلندی‌های خود ادامه دارد و در این میان باید قدردان لحظاتی بود که در آن سلامتی و عشق یافت می‌شود.

نوروز در دیگر کشورها

تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها کشوری که در جهان نوروز را به‌عنوان جشن ملی در تقویم خود داشته، کشور ایران بوده است، البته که کشور افغانستان نیز به تناوب نوروز را مطابق با آیین‌ها و رسومات خود برگزار می‌کرده است. اما با استقلال کشورهای آسیای میانه، کشورهایی دیگری نیز نوروز را به‌عنوان جشن ملی خود اعلام کردند. امروزه کشورهای مثل ترکمنستان، پاکستان، قرقیزستان، گرجستان، ازبکستان و… نیز نوروز را جشن می‌گیرند بر همین اساس یونسکو در 8 مهر سال 1388 نوروز را به‌عنوان میراث جهانی ثبت کرد و امروزه کم‌تر کسی در جهان است که نام جشن نوروز را نشنیده باشد.

norouz_geography

بسته‌های نوروز؛ تیشرت‌های نوروزی

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران»، تیشرت‌های نوروزی را خریداری کنید. این تیشرت‌ها توسط تیم گرافیک «از ایران» به‌صورت اختصاصی طراحی شده‌اند که شامل 4 طرح هستند. طرح اول «My first Norooz »، طرح دوم «Happy Norooz»، طرح سوم تیشرت تایپو گرافی هپی نوروز با استفاده از بازی با حروف بوده و طرح چهارم شامل یک تصویر خانوادگی از نوروز است. در کنار این موارد شما می‌توانید طرح پیشنهادی خودتان را با ما در میان بگذارید تا در صورت کیفیت مناسب طرح، آن را برای شما به روی تیشرت‌ها چاپ زده و در کمترین زمان و در بهترین حالت به شما برسانیم.

در مورد سایزبندی تیشرت‌ها می‌توانید به بخش محصولات، بسته‌های فرهنگی و نهایتاً بسته‌های نوروز مراجعه کنید و در قسمت «راهنمای انتخاب سایز» اندازه‌ها را به سانتی‌متر مشاهده نمایید. نکته‌ی حائز اهمیت آن است که تیشرت‌ها برای بزرگسالان نیز از سایز S تا XL موجود است و این امکان وجود دارد که به‌صورت خانوادگی و ست آن‌ها را تهیه کنید.

بسته‌های نوروز؛ دیگر محصولات

از دیگر محصولات زیرمجموعه‌ی بسته‌های نوروز، می‌توان به عروسک‌های نوروزی، سرگرمی‌های نوروز، فرشته‌های هفت‌سین و حاجی فیروز، سرمدادی‌های نوروزی و غیره اشاره کرد که مشخصات همگی آن‌ها در صفحه‌ی نام برده قابل دسترسی و بررسی است.

زرشک، گیاهی معجزه‌آسا
رمان برای کودکان و نوجوان چرا و چگونه؟
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency