رابطه‌ی کودکان با پدربزرگ مادبزرگ‌ها بازی‌ای دو سر برد

چرا کودکان باید با پدربزرگ و مادربزگ خود در ارتباط باشند؟

همه‌ی ما این ضرب‌المثل را شنیده‌ایم که فرزند بادام است و نوه مغز بادام؛ شاید این موضوع به داشتن مسئولیت کم‌تر در قبال نوه‌ها و در عوض شریک بودن در اوقات خوش آن‌ها تا به وقت حوصله و توان بازمی‌گردد. اما به‌جدای از این مزیت، وجود رابطه‌ی مستمر و باکیفیت بین کودکان با پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یک بازی دو سر برد است که برای هر دو طرف فوایدی را در پی دارد. در ادامه با مجوعه‌ای از این فواید برای هر دو طرف این ارتباط بیشتر آشنا خواهیم شد.

فواید ارتباط با نوه‌ها برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

تحقیق‌های مختلفی در جهت بررسی رابطه‌ی بین پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با نوه‌ها صورت گرفته است که رویکرد بیشتر آن‌ها متوجه کودکان بوده و در حقیقت تأثیر این رابطه به‌روی آن‌ها سنجیده می‌شود. اما روی دیگر این سکه، پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند که اتفاقاً این روابط برای آن‌ها نیز کارآمد بوده. یکی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه که در شبکه‌ی اجتماعی علمی ریسرچ گیت استرالیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که مادر بزرگ‌هایی که با نوه‌های خود زمان قابل توجهی را صرف می‌کردند، عملکرد بهتری را در پاسخ‌دهی به سوالات شناختی داشته‌اند و بنابراین عملکرد ذهنی بالایی را از خود نشان داده‌اند.

یکی دیگر از پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، مطالعه‌ای را برروی 500 بزرگسال بالای 70 سال صورت داده است که نتایج آن نشانگر طول عمر بالاتر بزرگسالانی است که با نوه‌های خود ارتباط نزدیک داشته‌اند، این نتیجه به فعالیت ذهنی بیشتر و ایجاد هدف در زندگی با کمک وجود نوه‌ها ربط داده شده است.

همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان داده، مادربزرگ‌هایی که یک روز در هفته را با نوه‌های خود سپری می‌کنن، احتمال ابتلا به آلزایمر در آن‌ها به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

فواید ارتباط با پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها

یکی از پژوهشگران پر کار در حوزه‌ی نگهداری کودکان یعنی هیلی بورس می‌گوید: اولین و مهم‌ترین امتیازی که حیات مشترک می‌تواند برای کودکان به‌همراه داشته باشد، کاهش اضطراب جدایی در آنان است. همچنین دانشگاه آکسفورد نیز مطالعه‌ای را در این رابطه انجام داده که با استناد به آن باید گفت ارتباط بین کودکان با مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها به گسترش روابط اجتماعی کودکان در زمان بزرگسالی کمک شایانی خواهد کرد. چرا که کودکان در مواجه با پدر بزرگ و مادربزرگ خود به‌طور ناخودآگاه شیوه‌های ارتباط‌گیری با دیگران و رازهای نگهداری یک ارتباط را خواهند آموخت. همچنین، آن‌ها توانایی بیشتری در مدیریت احساسات خود خواهند پیدا کرد و مشکلات رفتاری کم‌تری را از خود نشان می‌دهند.

ناگفته پیداست که به هر میزان که فرزندان زمان بیشتری را با پدر بزرگ و یا مادربزرگ خود سپری کنن، ارزش‌های خانوادگی برای آنان نمود بیشتری خواهد یافت و روابط خانوادگی مستحم‌تر شکل می‌گیرند. بنابراین همان گونه که پیش‌تر گفته شد برقراری رابطه بین کودکان و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها می‌تواند برای هر دو گروه مثمرثمر باشد و کیفیت آن به سلامت روان هر دو طرف کمک خواهد کرد.

سفارش بسته ارتباط با پدر بزرگ و مادر بزرگ

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران» (https://aziran.com بسته‌ی ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ را خریداری کنید و آن را برای هر کجا که می‌خواهید بفرستید. این بسته شامل یک عروسک نمادین از مادربزرگ است که در دو طرح قصه‌خوان و بافنده موجود بوده و شما می‌توانید یک طرح را به انتخاب خود برگزینید. همچنین چهار کتاب داستانی حول محور ارتباط کودکان با پدربرگ و مادربزرگ‌هایشان در این بسته در نظر گرفته شده است که هر کدام روایت‌گر بخش شیرینی از این نوع ارتباط هستند و در نهایت ایده‌های کاردستی و خلاقیت نیز با الهام از کتاب‌های نام برده در این بسته قرار داده شده‌اند که در حقیقت مجموعه‌ای از پیشنهادها برای شکل‌دهی به رابطه‌ی کودک با پدر بزرگ و مادر بزرگ خود است.

در کنار این‌ها شما می‌توانید این بسته را مطابق سلیقه و نیاز خود تهیه کنید، بنابراین امکان افزودن یا کاستن از موارد آن وجود دارد. برای افزودن قلم‌های دیگری به این بسته لازم است از بخش سفارش‌های اختصاصی سایت اقدام کرده و کار تهیه‌ی موارد مورد نظرتان را به تیم از ایران بسپارید تا در کم‌ترین زمان و با بهترین کیفیت، سفارش شما را به‌دستتان برسانیم.

 

لزوم یادگیری زبان مادری برای کودکان خانواده‌های مهاجر
چگونه می‌توان خلاقیت را در کودکان تقویت کرد؟
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency