پذیرش تفاوت‌های فردی، اولین قدم برای عزت نفس کودکان

چرا پذیرش تفاوت‌های فردی برای کودکان لازم است؟

سر مقصد راه پذیرش تفاوت‌های فردی عشق‌ورزیدن به خودمان با تمام نقاط ضعف و قوت‌مان است. علاوه بر آن که با پذیرش دیگران به همان شکل که هستند، می‌توانیم روابط مسالمت‌آمیزتری را تجربه کنیم و فرصت‌های بیشتری برای مهرمروزی به هم‌نوعان خودمان داشته باشیم. توانایی پذیرش دیگران، عدم تمایل به ایجاد تغییر در آن‌ها، فارغ شدن از قیاس‌ خود با دیگری و غیره از جمله مهارت‌هایی است که نیاز به آموزش دارد و کودکی بهترین دوران برای یادگیری‌ست.

آموزش تفاوت‌های فردی به کودکان از خود ما آغاز می‌شود

تنوع بدن‌ها، رنگ‌پوست، توانایی‌ها و استعدادهای افراد، ارزش‌ها و معیارهای فرهنگی متفاوت بوده و هر کدام از آن‌ها برگرفته از شرایط و محیطی است که افراد در آن رشد پیدا کرده‌اند. خانواده در مقام نخست و بعد از آن مدرسه، رسانه‌ها و گروه همسالان هر کدام می‌توانند به نوعی در این میان نقش بازی کنند. برای آموزش پذیرش تفاوت‌های فردی در مرحله‌ی نخست باید والدین به آن قائل باشند.

 بنابراین هوشیاری والدین نسبت به ارزش‌هایی که به کودکان خود منتقل می‌کنند بسیار مورد اهمیت است. ارزش‌هایی که ممکن است در بستر زمان و مکانی مشخص و نشئت گرفته از عوامل بسیاری در جامعه نقش ببندند که در متن خود واقعاً ارزش به‌حساب نیایند. برای مثال در جامعه‌ی اکنون، تنوع اندام‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود و معیار داشتن اندامی بلند و لاغر با انحناهای گاهاً اغراق شده است که تعریف آن به صنعت مد، اقتصاد روز، شرایط وقت و غیره بازمی‌گردد و در معنای خود ارزشی را متبادر نمی‌کند و چه بسا معیار قرار گرفتن آن موجبات وسواس غذایی، نارضایتی از خود و دیگر عواقب احتمالی شود.

پذیرش تفاوت‌های فردی و حال خوب کودکان با خودشان در آینده

این که راه موفقیت لزوماً برای همه یکسان نیست و اساساً تعریف مشخصی در این رابطه وجود ندارد. این که در مسیر زندگی باید لذت برد نه لزوماً با رسیدن به یک نتیجه‌ی خاص یا یک مقصد ویژه، این که مسابقه‌ای در کار نیست و پیرو آن عقب افتادن از کسی یا جلو زدن از فردی معنا ندارد، این که خودت را با تمام چیزهایی که هستی دوست بداری یعنی پذیرش تفاوت‌های فردی و عایدی که این پذیرش دارد در عزت‌نفسی است که به ما می‌بخشد.

عزت نفس به معنای دوست داشتن خود است و اعتماد به نفس یعنی باور به خویشتن. دو عاملی که لزوماً ارتباط مستقیم با یکدیگر ندارند و هر دو مهارت‌هایی هستند که می‌توان آنان را آموخت و تقویت کرد. با پذیرش تفاوت‌های فردی می‌توان آموخت که افراد در شرایط اجتماعی و فضاهای متفاوتی رشد پیدا کرده‌اند و هر یک گذشته‌ی متفاوتی با یکدیگر دارند. حتی دو قلوهای همسان نیز خصوصیات منحصر به‌فرد خود را دارند و لزوماً راه رسیدن به رضایت‌های فردی در آن‌ها یکسان نیست. من می‌توانم یک سیاه‌پوست مسلمان باشم و تو یک سفید پوست بدون اعتقادات مذهبی اما ما ممکن است دوستان خوبی برای یکدیگر باشیم در صورتی که نخواهیم دیگری را به آیین و مسلک خود واداریم.

وجود عزت‌نفس کمک می‌کند که افراد تفاوت‌های خود را با دیگری به‌خوبی بپذیرند و سازگارانه در کنار هم زیست کنند. درک و تحمل این تفاوت‌ها به‌معنی پذیرش و احترام به نقاط مختلفی است که در میان مردم وجود دارد. رسیدن به این بلوغ امکان دیگری را که فراهم می‌آورد مقایسه نکردن است. عاملی که خلاف زندگی اصیل بوده و می‌تواند به‌راحتی آرامش را از شما دور سازد. فردی که در کودکی مقایسه نشده است احتمالاً در بزرگسالی نیز خود را با دیگری قیاس نمی‌کند و به این باور رسیده است که او به همراه ویژگی‌ها و شرایط زندگی‌اش منحصربه‌فرداند و هر گونه مقایسه‌ای قیاس مع‌الفارق است.

نشانه‌های رسیدن به مرحله‌ی پذیرش تفاوت‌ها

پذیرش تفاوت‌ها مثل هر کار دیگری نیاز به تمرین و ممارست دارد و دیدگاهی نیست که یک شبه در شما اتفاق بیافتد. با این وجود حتی اگر در کودکی مقایسه را آموخته باشید و هزار ارزش نادرست ریز و درشت در شما شکل گرفته باشد باز هم می‌توانید دست به اصلاح خود بزنید و به این ترتیب آرامش بیشتری بیابید. احترام و یادگیری از دیگران، ارزش گذاشتن به تفاوت‌ها، حذف تصورات قالبی و ارزش‌های دیکته شده، کشف در یافتن زمینه‌های مشترک در هر رابطه‌ای، ایجاد تعهدات جدید و سعی در اتصال شکاف‌های فرهنگی هر یک می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

 

سفارش بسته پذیرش تفاوت‌های فردی

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران» (https://aziran.com)، بسته‌ی پذیرش تفاوت‌های فردی را خریداری کنید. این محصول برای سه رده‌ی سنی متفاوت موجود است. بسته‌ی اول اینجا برای کودکان 3 تا 5 سال تدارک دیده شده و کتاب‌های آن عبارت‌اند از: موش خوش‌تیپ، تمساحی که از آب بازی خوشش نمی‌آمد، خرس یا اردک، ما باهم فرق داریم و دریا قرمز نیست. بسته‌ی دوم اینجا که شامل پنج کتاب داستانی به‌نام‌های پاک کن، یک چیز دیگر، من نمی‌خواهم قورباغه باشم، خود شجاع تو و همه شگفت‌انگیزیم؛ است و برای گروه سنی 5 تا 7 سال مناسب بوده اما بسته‌ی سوم اینجا با کتاب‌های همان ستاره‌ای باش که هستی، رویای امانوئل، لوسیا دختر نقاب‌دار، دور دنیا در یک روز و ای کاش بینی من هم سبز بود بازه سنی 7 تا 9 سال را پوشش می‌دهد.

همچنین، شما می‌توانید در بخش سفارش‌های خصوصی هر قلم دیگری را که می‌خواهید به این بسته‌ها افزوده و یا از آن کم نمایید. ما در «از ایران» کنار شما هستیم تا هر آن‌چه را که قصد تهیه‌ی آن را دارید برای شما در کم‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت موجود آماده کرده و به‌دست شما برسانیم.

 

آیا برای مواجه با سوگ آمادگی دارید؟
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency