persian-language

لزوم یادگیری زبان مادری برای کودکان خانواده‌های مهاجر

یونسکو از سال 1953 آموزش زبان مادری را به‌ویژه در مراحل ابتدایی آموزش مهم اعلام کرده و برای این موضوع چند دلیل را نام برده است. دلیل اول، افزایش احتمال موفقیت کودکان در مدرسه است چرا که والدین می‌توانند با استفاده از زبان مشترک در انتقال مفاهیم کمک بیشتری به بچه‌ها کرده و فرآیند یادگیری آنان را تسهیل نمایند، دلیل بعدی به برقراری ارتباط عاطفی بهتر با والدین بازمی‌گردد و دلیل آخر، این امر را یکی از حقوق‌های ابتدایی کودک دانسته است.

چالش‌های آموزش زبان مادری

برای آموزش زبان مادری هر چقدر که از سن کم‌تر شروع کنید بهتر بوده، همچنین لازم است برای ایجاد امکان یادگیری فرصت مواجه با داده‌های زبان فارسی را در اختیار فرزند خود قرار دهید. بنابراین نخستین گام داشتن نگرشی مثبت به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است تا وقت و انرژی لازم برای آموزش را بتوان صرف و توجیه کرد، به‌ویژه با شروع دوران مهدکودک و مدرسه باید در نظر داشت که توجه ویژه به آموزش زبان مادری لازم و ضروری‌ست چرا که قرارگیری در اکثریت غالب برای مدت زمانی قابل توجه خود به خود یادگیری زبان جامعه‌ی میزبان را فراهم می‌سازد و در عین حال نقش کم‌رنگ‌تری به زبان مادری می‌دهد.

مراحل یادگیری زبان دوم

برای یادگیری زبان دوم، پنج مرحله‌ی کلیدی معرفی شده است که دانستن آن‌ها می‌تواند تصویر روشن‌تری از فرآیند یادگیری را در ذهن شما ایجاد کند. مرحله‌ی اول این پروسه فاز خاموش یا پذیرنده نام دارد که در حقیقت به یادگیری واژگان مختلف اشاره داشته و در آن در معرض قرار گرفتن زبان دوم لازم و ضروری‌ست. مرحله‌ی بعد به بیان موفقت‌آمیز عبارت کوتاه بازمی‌گردد که تولید اولیه نام دارد. در گام بعدی که جذاب‌ترین مرحله‌ی این فرآیند هم هست برقراری ارتباط معنادار میسر می‌شود و مهارت‌های خواندن و نوشتن هم تا حدی زیادی رشد می‌یابد. این مرحله ظهور یا تولید گفتار نام دارد. در مرحله‌ی چهارم تسلط نسبی ایجاد شده و مکالمات شکل واقعی‌تری به‌خود می‌یابند و در حقیقت عمق پیدا می‌کنند اما در نهایت با تداوم و تکرار، تسلط کامل ایجاد شده و کاربرد زبان آموزش دیده شده در محیط‌های واقعی امکان‌پذیر می‌شود.

راهکارهای آموزش زبان فارسی در زندگی روزمره

یکی از میسرترین راهکارهای موجود، ایجاد یک روال مشخص جهت فارسی صحبت کردن در خانه است. به همین منظور می‌توان زمان خاصی را برای این کار به‌طور روزانه در نظر داشت و بهتر آن است که این زمان در مواقعی باشد که تمامی اعضای خانواده در خانه حضور دارند. چنانچه کودک به زبان جامعه‌ی مقصد تسلط کافی دارد و در برابر حرف زدن به زبان مادری مقاومت به‌خرج می‌دهد می‌توان این زمان را در حد یک ربع ساعت تقلیل داد و رفته رفته بر بازه زمانی آن افزود. همچنین، برقراری تماس تلفنی با اقوام ساکن در ایران و ایجاد بستر گفت‌وگو بین آن‌ها به‌صورت روزانه می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

برای کودکان کم سن‌وسال نیز بازی‌های عروسکی ابزار جالبی در جهت آموزش زبان دوم هستند. به این ترتیب فشار قابل توجهی از روی کودک برداشته شده و بیشتر مسئولیت یا نقش کسی که زبان فارسی خوبی ندارد به‌روی دوش‌های عروسک گذاشته خواهد شد و این موضوع فرآیند یادگیری را با راحتی بیشتری توأمان می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های مفید برای آموزش زبان فارسی اجازه‌ی ورود آن به زندگی روزمره است. این کار می‌تواند با عبارت ساده و کوتاهی مثل: لطفاً یک لیوان آب به من بده یا جوراب آبیت را پا کن و غیره در مکالمات روزمره و به‌صورت جسته و گریخته انجام بپذیرد. همچنین خواندن داستان‌ و گوش دادن به آهنگ‌های فارسی می‌توانند نتیجه‌ی قابل توجهی داشته باشند. در هر صورت باید به این نکته توجه داشت که موضوعاتی باید در راستای آموزش به‌کار گرفته ‌شوند که مطابق علایق کودک بوده و با کم‌ترین اجبار و اصراری توانایی اجرایی شدن داشته باشند.

سفارش بسته‌های آموزش زبان فارسی

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران» (https://aziran.com)، اقدام به خرید بسته‌های آموزشی فارسی اول، دوم و سوم دبستان کنید. تمام این بسته‌ها شامل کتاب‌های فارسی و نگارش مقطع منتخب هستند. علاوه بر آن که در بسته‌ی اول دبستان، گردونه‌ی الفبا، بازی آموزشی و جنگل الفبای فارسی کارابال نیز موجود بوده و برای دو مقطع دیگر هر کدام هشت کتاب داستانی در نظر گرفته شده است. همچنین، چنان‌چه مقاطع دیگری یا کتاب‌های داستان و بازی‌های آموزشی متفاوت از موجودی‌های «ازایران» را در نظر دارید، می‌توانید فرآیند تهیه و ارسال آن‌ها را به ما بسپارید تا در کم‌ترین زمان و بهترین حالت ممکن آن‌ها را به شما برسانیم.

رمان برای کودکان و نوجوان چرا و چگونه؟
رابطه‌ی کودکان با پدربزرگ مادبزرگ‌ها بازی‌ای دو سر برد
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency