چگونه می‌توان خلاقیت را در کودکان تقویت کرد؟

خلاقیت چیست؟

خلاقیت یک مفهوم انتزاعی است بنابراین برای آن تعریفی ثابت و واحدی وجود ندارد، اما می‌توان از میان تعاریف گوناگونی که از این مفهوم ارائه شده، به عناصر یکسانی دست یافت. مهم‌ترین، این عناصر بحث آفریندگی است. این بدان معناست که در دل تمام تعاریف موجود از خلاقیت، به مفهوم آفرینندگی به نحوی اشاره شده است که می‌توان آن را راهکاری تازه برای حل یک مشکل قدیمی، ابداع روشی جدید برای انجام یک فرآیند خاص و یا تسهیل در امور مختلف دانست.

نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی خلاقیت آن است که این ویژگی اکتسابی بوده و آن را می‌توان در افراد مختلف تقویت کرد، بنابراین خلاقیت کاملاً جنبه‌ی اکتسابی دارد و این طور نیست که آن را بتوان به ارث برد و یا فقط آن را توانایی افراد خاصی قلمداد کرد.

ارکان‌های مهم خلاقیت

طبق تعریفی که هرلاک از خلاقیت ارائه می‌کند. خلاقیت شکلی از تخیل در نظر گرفته می‌شود که منجر به ابداع و آفرینش می‌گردد. بنابراین از ارکان مهم خلاقیت داشتن اعتماد به نفس، قدرت بیان احساسات، صداقت و انعطاف‌پذیری است. دوران اوج خلاقیت از 3 سالگی تا 5 سالگی دانسته می‌شود، یعنی درست زمانی که کودکان هنوز وارد سیستم‌های آموزشی نشده‌اند و ارزش‌گذاری در باب رفتار آن‌ها به شکل رسمی انجام نمی‌پذیرد. همچنین تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که از 30 سالگی به بعد رفته رفته بعد خلاقیت در انسان‌ها کم‌تر شده و شاید محافظه‌کاری‌های آموخته شده در طی فرآیند جامعه‌پذیری منجر به این نتیجه شده‌اند.

راه‌های پیشنهادی برای تقویت خلاقیت در کودکان

نقاشی یکی از ابزارهای قدرتمند در جهت تقویت خلاقیت کودکان است. صفحه‌ی سفیدی که می‌تواند تصویرگر هر دنیای معقول یا نامعقولی باشد. از آدم‌های یک چشم گرفته تا کوه‌هایی که به همدیگر دست داده‌اند. در این میان باید به‌خاطر داشته باشید که از نقاشی فرزندان خود ایراد نگیرید، نظر خود را دخیل نکنید و دست از ارزش‌گذاری بردارید.

یکی دیگر از کارهای مفید در این زمینه واگذاری امورات نصفه و کاره به کودکان است. از پایان‌بندی یک قصه گرفته تا تکمیل یک نقاشی! این کار می‌تواند قوه‌ی تخیل آن‌ها را تحریک کرده و آنان را به رویاپردازی وادارد. همچنین گشت در طبیعت و امکان اکتشاف به کودکان باعث تحریک حس کنجکاوی آن‌ها خواهد شد و چه بسا در بسیاری از موارد الهام‌بخش آنان می‌گردد.

آشپزی نیز از جمله اقدامات تقویت‌کننده‌ی خلاقیت است، کودکان معمولاً از سن 5 تا 10 سالگی مشتاق به این کار هستند. ایجاد این فرصت برای آنان منجر خواهد شد که نتیجه‌ی خلاقیت‌هایی چون تغییر در مواد اولیه را به عینه ببینند و لمس کنند. کاری که در نهایت به تقویت دیگر حواس پنجگانه‌ی آن‌ها نیز منجر خواهد شد. اجازه‌ی اشتباه، فرصت ابراز وجود، طرح پرسش و غیره نیز در دل این ماجرا قابل تمرین است.

اما نکاتی که در قالب بازی‌های کودکان برای تقویت خلاقیت قابل بررسی و توجه بوده را در ابتدای امر می‌توان همراهی با تخیلات آنان دانست. وجود دوستان خیالی  و قبول آن‌ها از جانب شما نوید رفتار اجتماعی بهتر و هراس‌های اجتماعی کم‌تر در آینده‌ی کودک شما را خواهد داد. همچنین امکان برقراری بازی‌های جمعی مفاهیمی چون از خود گذشتگی، نوبت، حقوق دیگری و کار جمعی را به او آموزش می‌دهد، بنابراین وجود آن لازمه‌ی رشد وی است. باید توجه داشت که محدود کردن اسباب‌بازی‌ها بنا به هویت‌بخشی‌های جنسیت زده، تنها گرفتن نیمی از فرصت بروز خلاقیت به آنان است بنابراین باید این آزادی و اختیار را برای انتخاب به آنان داد تا اولین نیازهای بروز خلاقیت یعنی قدرت بیان احساس و اعتماد به نفس را در کودکان برآورده کرد.

سفارش بسته خلاقیت

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران» https://aziran.com بسته‌ی خلاقیت را تهیه کنید. در بخش محصولات فرهنگی 2 بسته با این عنوان دیده می‌شود که بسته‌ی اول برای گروه سنی 4 تا 7 سال مناسب است و دسته‌ی دوم گروه سنی 6 تا 9 سال را پوشش می‌دهد.

محتوایات بسته‌ی اول خلاقیت (برای دیدن بسته‌ی خلاقیت اینجا را کلیک کنید) شامل 3 کتاب داستانی با عناوین همه‌ی آن‌ها یک گربه را دیدند، خفاش دیوانه و بیدی است که هر کدام از آن‌ها در قالب یک روایت کودکانه می‌آموزند که یک مسئله را می‌توان از جوانب مختلف نگریست و بررسی کرد. همچنین این بسته شامل بازی مکعب قصه‌گویی و کتاب رنگ‌آمیزی هم بوده که به شکل عینی و قابل لمس سعی در تقویت قوای خلاقیت کودکان دارد.

بسته‌ی دوم (برای دیدن بسته دوم خلاقیت و سرگرمی اینجا را کلیک کنید) نیز سه کتاب داستانی دیگر را پوشش می‌دهد. کتاب نقطه که در آن باور به خود در محوریت داستان قرار دارد، کتاب از این طرف نگاه کن که داشتن زاویه‌ی دید متفاوت را مورد تحسین و تمجید قرار می‌دهد و در نهایت کتاب داستانی موش مترو که سعی در تقویت قوه‌ی تصویرسازی کودکان را دارد. دو مورد دیگر از اقلام این بسته دفتر خلاقیت آی قصه و بسته‌ی خمیر بازی است که جزئیات آن را می‌توانید در صفحه‌ی این محصول مشاهده کنید.

نکته‌ی قابل ذکر دیگر آن است که شما می‌توانید در بخش سفارش‌های اختصاصی سایت، محتوایات بسته‌های نام برده را تغییر داده و آن را مناسب با بودجه و سلیقه‌ی خود تنظیم نمایید. چنانچه اگر قصد اضافه کردن محصولی دیگر خارج از اقلام موجود در سایت از ایران را نیز داشته‌اید، می‌توانید تهیه و ارسال آن را به ما بسپارید تا در کم‌ترین زمان و کیفیت ممکن، آن را به دست شما برسانیم.

 

رابطه‌ی کودکان با پدربزرگ مادبزرگ‌ها بازی‌ای دو سر برد
چرا باید شناخت احساسات را به کودکان آموزش داد؟
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency