زرشک، گیاهی معجزه‌آسا

زرشک چیست؟

زرشک میوه‌ی درختچه‌های مقاوم به‌طول 1 تا 5 متر است که دارای گونه‌های متعدد بوده و در مناطقی نظیر آذربایجان، لرستان، فارس، دامنه‌های البرز، تهران و خراسان در ایران کشت می‌شود؛ از این میان محصول منطقه‌ی خراسان، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است و زرشک شهرستان‌های زیر کوه و قائنات این استان، از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار بوده.

Barberries

درختچه‌ی زرشک نیاز به آبیاری کم داشته و میوه‌ی آن غالباً در فصل پاییز قابل برداشت است. نکته‌ی قابل توجه آنست که گیاه زرشک 400 گونه‌ی مختلف دارد که برخی از آن‌ها برگ‌ریز و تعدادی همیشه سبزاند، همچنین بعضی از آن‌ها دارای خار و مقادیری از آنان بدون خار هستند.

انواع‌ زرشک

زرشک را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که در بعضی از منابع آن را به پنج دسته‌ی بی‌دانه، وحشی، پلویی یا دانه اناری، زالزالکی و کوهی قسمت کرده‌اند و در منابع دیگر از دسته‌های زرافشان، زالزالکی، ژاپنی، خراسانی و راست خوشه نام برده‌اند. باتوجه به آن که ایران بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی زرشک در دنیا است و منطقه‌ی خراسان تأمین‌کننده‌ی اصلی این محصول بوده، ما در این‌جا به توضیح دو دسته زرشک از انواع زرشک تولید شده در خراسان که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود و سهم زیادی از خرید و فروش را در بازار به خود اختصاص می‌دهند، می‌پردازیم.

  • زرشک دانه‌ اناری: چیدن این نوع زرشک با ضربه زدن به تنه‌ی درختچه صورت می‌گیرد، سپس در زیر نور آفتاب و به‌صورت طبیعی خشکانده می‌شوند لذا غالباً از رنگ تیره‌ای برخوردار هستند.
  • پفکی: این نوع زرشک همراه با شاخه از درخت جدا شده، سپس در سوله‌ها یا محیط‌های بسته از سقف سالن آویزان می‌شوند و درست به همین علت که در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرند، از رنگ روشن‌تری برخوردار هستند در عین حال معمولاً از دست دادن رطوبتِ زرشک‌ها در یک فرآیند سه ماه صورت می‌پذیرد و لذا به همین دلیل زرشک‌ها حالت چروکیده به خود نمی‌گیرند و شکل پفکی خویش را حفظ می‌نمایند.

Barberries

فواید زرشک

همه‌ی ما از قدیم برخی از مزایای زرشک مثل خون‌سازی یا کمک به کاهش وزن را شنیده‌ایم اما علاوه ب این‌ها زرشک خواص بسیار دیگری هم دارد که در ادامه به ذکر برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

Barberries

  • ویتامین C، آهن، منگنز، مس از جمله مواد معدنی زرشک هستند که به سلامت قلب و مغز کمک می‌کنند. در این میان فیبر موجود در زرشک به مهار کلسترول غیر ضروری در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زرشک برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بهبود سیستم ایمنی ضروری هستند.
  • وجود ویتامین C نیز کمک می‌کند که جذب آهن به شکل بهینه انجام پذیرد. علاوه بر آن وجود پلی فنول، آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز به سلامت و افزایش طول عمر دیواره‌ی رگ‌های خونی منجر شده که این موضوع به کاهش فشار خون کمک می‌نماید.
  • مهم‌ترین ترکیب زرشک مربوط به وجود بربرین‌ها است که در واقع نوعی آنتی‌اکسیدان قوی بوده و در بهبود بیماری‌ دیابت، عفونت‌های دهان و دندان و درمان آکنه کاربرد وسیع دارد.
  • ویتامین C، کلاژن‌ساز پوست است که وجود آن در هر ماده‌ی غذایی به بهبود گردش خون، اثرگذاری مثبت روی سلامت و درخشندگی موها منجر می‌شود. زرشک نیز از سرشار از این ویتامین بوده و لذا مزایای نام برده را داراست.
  • وجود بربرین در زرشک باعث می‌شود تا در مرگ سلول‌های سرطانی موثر واقع شود و در عین حال کمک نماید تا تولید مناسبی از گلبول‌های سفید در بدن صورت بپذیرد و در نهایت به التیام سریع‌تر زخم‌ها بیانجامد.

راه‌های تشخیص زرشک مرغوب

اولین راه تشخیص زرشک باکیفیت توجه به رنگ آن است. زرشک مرغوب به‌رنگ قرمز روشن بوده و تیرگی آن نشان از ماندگی این محصول دارد. همچنین، زرشک تازه عطر قابل استشمام داشته و بوی آن به‌راحتی به مشام می‌رسد. نکته‌ی قابل توجه دیگر حالت پفکی زرشک است. زرشک تازه تو پُر و آب‌دار بوده به‌طوری که در صورت فشار بین انگشتان دست به‌راحتی له می‌شود. این موضوع باید در عین این حال باشد که زرشک رطوبت بسیاری نداشته چرا که در این صورت زرشک‌ها حالت چسبندگی به یکدیگر پیدا کرده و همین امر منجر به کپک‌زدگی محصول می‌شود. در نهایت چشیدن طعم زرشک نیز در تشخیص نوع مرغوب آن مثمرءثمر است. زرشک کهنه ته مزه‌ی تلخ داشته و آن ویژگی ترش و شیرینی خود را از دست می‌دهد.

سفارش زرشک

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران»، زرشک برند سر خیز را خریداری کنید و آن را برای هر کجا که می‌خواهید بفرستید. بنابراین اگر قصد هدیه‌ دادن یک خوراکی خوشمزه برای دوستان و یا اقوام خود در سراسر دنیا را دارید، می‌توانید فرآیند خرید و ارسال آن را به ما بسپارید. همچنین اگر برند دیگری از زرشک را در نظر دارید، می‌توانید در بخش سفارش‌های اختصاصی آن را به ما معرفی کرده تا آن را تهیه کرده و برای شما ارسال کنیم.

چالش‌های فرهنگی نسل دوم مهاجران
درباره‌ی نوروز و تدارک ازایران برای آن
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency