همه چیز درباره‌ی پسته

پسته

منشأ اصلی پسته خاورمیانه و آسیای میانه است اما در حال حاضر آمریکا پیشتاز تولید و صادرات این محصول بوده که بعد از آن ایران در مقام دوم قرار دارد. جالب آن که محصول پسته در ایران تنها %10 در صد مصرف داخلی دارد و بقیه آن به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود. جنگل‌های پسته در شمال شرق ایران به‌ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان بوده و از این میان بیشتر شهرستان‌هایی که در آن‌ها پسته کاشت و برداشت می‌شود بردسکن، مه‌ولات، خلیل‌آباد، دامغان، زرند، سیرجان، بوئین زهرا، ابرکوه و رفسنجان است.

پسته

درخت پسته

پسته گیاهی بیابانی و مقاوم بوده که حدود سه یا چهار هزار سال قبل درخت آن در ایران اهلی شده و مورد کشت‌وکار قرار گرفته است. این درخت یکی از کهنسال‌ترین گونه‌ها در ایران هست و حدود 300 سال طول عمر آن است. از سال هفتم یا هشتم پس از کاشت، درخت پسته به محصول می‌نشیند و در سال بیستم به بالاترین میزان محصول‌دهی خود می‌رسد. ارتفاع این درخت تا ده متر می‌تواند رشد داشته باشد و توانایی آن را دارد که به‌طور میانگین 50 کیلوگرم محصول در دوره‌ی دو ساله تولید کند.

درخت پسته

انواع پسته

به‌طور کلی پسته به دو دسته‌ی گرد و دراز تقسیم می‌شود که با نام‌های تجاری مختلف در بازار عرضه می‌شوند. در ایران حدود 90 گونه پسته شناسایی شده است که از مهم‌ترین ارقام تجاری آن می‌توان به پسته‌ی اکبری، کله‌قوچی، احمد آقایی و فندقی اشاره کرد. اساس این تقسیم‌بندی بر مبنای منطقه‌ی است که پسته شناسایی و به‌بار نشسته است و پیرو آن ویژگی شاخصی را دارد.

برای درک بیشتر این منظور می‌توان گفت که رقم اول یعنی پسته‌ی اکبری در اواخر دهه‌ی سی شمسی توسط شخصی به‌نام حاج اکبر سنجیده در روستای عباس آباد امین از توابع بخش کشکوئیه شهرستان رفسنجان شناسایی و تکثیر شده که ویژگی بارز آن شکل بادامی و کشیده‌‌ی آن بوده ولیکن رقم خنجری همان گونه که از اسم آن پیداست خنجر مانند است و قوسی کشیده دارد همچنین از لحاظ ظاهر بسیار به رقم بادامی و پسته‌ی احمدآقایی نزدیک بوده. در مقابل رقم فندقی ظاهری گرد داشته که در روستای فتح‌آباد رفسنجان توسط مهدی اوحدی شناسایی و تکثیر شده است و در زمان فعلی حدود %60 پسته‌ی رفسنجان را این رقم به خود اختصاص داده است. کله‌قوچی نیز توسط فردی به‌اسم علی شریفی در روستای دهنو رفسنجان به محصول‌دهی رسیده که حتی به‌نام پسته‌ی حاج شریفی نیز شناسایی می‌شود و منطقه‌ی عمده‌ی گسترش آن استان کرمان است.انواع پسته

خواص پسته

پسته به‌دلیل وجود داشتن چربی‌های مفید، فیبر، پروتئین و… از خواص سرشاری برخودار است که از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش‌دهنده‌ی کلسترول
  • کمک کننده به جذب آهن
  • مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست
  • کمک به بهبود دیابت
  • افزایش سلامت و رشد مو
  • کمک به سلامت چشم
  • تقویت هوش در کودکان

خواص

روش نگهداری پسته

خشک کردن پسته در فضای باز و ترجیحاً در مقابل نور مستقیم آفتاب می‌تواند بهینه‌ترین روش سالم نگه داشتن پسته باشد. در کنار آن که نگهداری از پسته در فریزر نیز می‌تواند از رشد قارچ آفلاتوکسین  پیشگیری کند اما به طور کلی پسته از ماندگاری خوبی برخوردار بوده و در روش نگهداری محصول تازه‌ی آن باید از طریق یکی از دو روش مذکور بهره گرفت.

نگهداری

راه‌های تشخیص پسته‌ی مرغوب

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که به‌طور کلی تفاوت چندانی در میزان مواردی مانند چربی، پروتئین و کربوهیدارتِ آجیل نوع خام و بو داده‌ی آن وجود ندارد، اما به هر حال پسته‌ی بو داده طعمی لذیذتر، رنگی زیباتر و بافتی تردتر نسبت به نوع خام خود دارد.

بیشترین ماده‌ای که در فرآیند بو دادن و حرارت دیدن تغییر می‌کند، میزان آب است که در پی همین موضوع غالباً مغزهای بو داده شده از نوع خام خود وزن کم‌تری دارند. در کنار آن که پسته‌ی بو داده زودتر و سریع‌تر از نوع خامِ پسته، فاسد خواهد شد.

برای خرید پسته اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت پوسته‌ی رویی آن است که باید به‌رنگ استخوانی و خالی از هر گونه لکه‌ای باشد؛ همچنین پسته‌ی ایرانی در جهان از کیفیت ممتازی برخوردار است پس برای تمیز دادن از نوع خارجی باید این موضوع را در نظر گرفت که پسته‌ی ایرانی مغزی بسیار بزرگ‌تر از گونه‌های خارجی دارد و کاملاً از پوسته، سر باز نموده اما در عین حال باید توجه داشت که شکاف پیش از حد پوسته ناشی از شوک حرارتی است که به پسته‌های نارس داده می‌شود و در اصطلاح بازار به آن‌ها پسته‌های آبخندان گفته می‌شود که طعم یک پسته‌ی رسیده و باکیفیت را ندارد. در کنار آن که رنگ مغز پسته خود نشان از مرغوبیت آن دارد و هر چقدر که این رنگ متمایل به زرد یا سبز تیره باشد طعم خوشایندتری دارد همچنین مغز باید کاملاً سرحال بوده و حالت چروکیده، نرم یا رنگ‌پریده نداشته باشد.

مرغوب

سفارش پسته از سایت ازایران

شما در داخل و خارج از ایران با انواع کارت‌های اعتباری می‌توانید از سایت سفارش پسته‌ی بو داده و خام درجه یک اکبری از منطقه کرمان را ثبت کنید و آن را به‌آسانی در هر کجای دنیا که باشید دریافت نمایید و یا به هر جای دنیا که بخواهید ارسال کنید آن هم با کیفیتی مثال زدنی و تضمین شده.

همچنین این امکان وجود دارد که کار تهیه و ارسال هر نوع پسته‌ی دیگری که در سایت «از ایران» موجود نیست اما مورد نظر شما هست و قصد سفارش آن از کشور ایران را دارید را به ما بسپارید و از بخش سفارش‌های اختصاصی سایت سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید.

لباس‌های محلی چرا و چگونه؟
پشمک
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency