هل

همه چیز درباره هل یا Cardamom

هل که در زبان انگلیسی با آن Cardamom میگویند، میوه‌ای گیاهی از گونه‌ی زنجبیل‌ها است که در سه نوع سیاه، سفید و سبز کشت می‌شود. تفاوت انواع هل در شدت و حدت طعم و عطر آن بوده به طوری که هل سیاه معمولاً قوی‌ترین و هل سفید ضعیف‌ترین آن محسوب می‌شود. بنابراین از هل سیاه برای مصارف دارویی و تهیه‌ی ادویه‌های کاری یا غذاهایی با پایه‌ی هندی استفاده می‌شود و در عوض هل سفید برای افرادی مفید است که حساسیت به ادویه‌های مختلف داشته و ترجیح می‌دهند از طعم‌دهنده‌های ملایم‌تری استفاده کنند. در این میان هل سبز از محبوبیت بیشتری برخوردار است و به‌ویژه برای ذائقه‌ی ایرانی طعم مطبوعی‌تری دارد چرا که تندی آن آزار دهنده نیست و یک چاشنی مناسب به‌حساب می‌آید.

هل

گیاه هل

گیاه هل به‌صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی به ویژه در مناطق جنوب شرق آسیا و در سایه‌ی درختان می‌روید. این گیاه دارای برگ‌های متناوب و نوک‌تیز است که در ایران از فروردین تا مرداد ماه ظاهر می‌شود و غالباً سفید رنگ است. همچنین، میوه‌ی آن کوچک و پوشینه‌دار بوده که دانه‌های آن مصرف خوراکی دارد و به‌عنوان یک چاشنی معطر در بعضی از غذاها، شیرینی‌ها، نان‌ها و مرباها مورد استفاده قرار می‌گیرد. غالباً در هر میوه‌ی هل حدود 12 تا 20 دانه وجود دارد و در کنار زعفران و وانیل یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان محسوب می‌شود.

گیاه هل

خواص هل

طبع هل گرم و خشک است و برای آن فواید زیادی نام برده می‌شود که بخش از آن‌ها موارد زیر هستند:

  • خوش‌بو کننده‌ی دهان
  • کمک به هضم و گوارش بهتر در صورت جویدن دانه‌های هل پس از مصرف غذا
  • شادی‌آور
  • تحریک کننده‌ی اشتها
  • از بین برنده‌ی حالت تهوع و بی‌حالی
  • کاهش‌دهنده‌ی اضطراب
  • دارای خواص ضد سرطانی به‌دلیل وجود لیمونن و سینئول
  • هل به‌دلیل وجود ماده‌ی معدنی منگز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
  • افزایش سلامت پوستی به‌دلیل داشتن انواع آنتی‌کسیدان‌ها و ویتامین سی

cardamom_properties 

مشخصات هل مرغوب

برای تشخیص هل باکیفیت در ابتدای امر باید به عطر آن توجه کرد، به هر میزان که هل بوی تند و تیزتری بدهد از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد دربسته بودن پوسته‌ی رویی آن است. به‌عبارتی هیچ درز و شکافی در لایه‌ی بیرونی هل نباید وجود داشته باشد. همچنین قطر هلِ باکیفیت، بین 5 تا 8 میلیمتر بوده و تا 18 ماه می‌توان به‌راحتی از آن نگهداری کرد. آخرین راه تشخیص و تمیز دادن هل مرغوب، به رنگ آن برمی‌گردد. هل خوب و باکیفیت به رنگ سبزِ زیتونی بوده و به هر میزان که این رنگ متمایل به زردی باشد دال بر کهنه بودن آن و یا به اشتباه خشک شدن هل، است.

Cardamom

سفارش هل

شما می‌توانید با انواع کارت‌های اعتباری در داخل و یا خارج از ایران، از سایت «ازایران»، هل برند آجیل‌سرای تبریز را خریداری کنید و آن را برای هر کجا که می‌خواهید بفرستید. بنابراین اگر قصد دارید با عطر هل، خاطرات زیست در ایران مثل طعم خوش شله‌زردهای ماه مبارک رمضان، چای‌‌های آخر شبی مهمانی‌ها و غیره را برای آشنای دور از وطنتان زنده کنید، می‌توانید فرآیند خرید و ارسال آن را به ما بسپارید. همچنین اگر برند دیگری از هل مورد نظر شما هست، امکان آن وجود دارد که در بخش سفارش‌های اختصاصی آن را به ما معرفی کرده تا آن را تهیه و برای شما ارسال کنیم.

پشمک
زعفران ایرانی، طلای سرخ جهان
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency