همه چیز درباره‌ گردو

درخت گردو

درخت گردو نماد بردباری در فرهنگ ایران به‌حساب می‌آید و این موضوع برمی‌گردد به مقاومت آن دربرابر سرما. منشأ این درخت ایران بوده و در غرب به‌نام Persian Walnut شناخته می‌شود. هوای خُنک و فصل رشد کوتاه از عوامل محدود کننده‌ی پرورش گردو هستند، بنابراین به محصول نشستن این درخت نیاز به مراقبت و محافظت بسیاری دارد و دوران بلوغ آن نیز بین سه تا بیست سال بوده که دهه‌ی پنجم و ششم آن اوج دوران باردهی درخت گردو است.

این درخت علاوه بر آن که در قالب یک پوسته‌ی سخت، میوه‌ای سبزرنگ با مغزی خوش طعم دارد، فواید دیگری نیز داشته که مشهورترین آن چوب اعلاء و مشهور آن است. به‌علاوه درخت گردو فوایدی دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به تهیه‌ی رنگ سبز در صنایع دستی، اعم از  گلیم، جاجیم، گبه و… که از پوست گردوی تر به‌دست می‌آید، اشاره کرد.

گردو

فواید گردو

در بین مواد غذایی گیاهی، گردو منبعی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و به مقدار قابل توجهی اُمگا 3 است که علاوه بر آن‌ها می‌توان فواید بسیاری را برای گردو نام برد که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • کاهش دهنده‌ی احتمال ابتلا به آلزایمر که این موضوع به میزان ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های گردو بازمی‌گردد.
  • وجود اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 در گردو باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. علاوه بر آن که یک مرطوب کننده‌ی طبیعی به‌حساب می‌آید و لذا به درمان شوره‌ی سر نیز کمک می‌کند.
  • منگز موجود در گردو یک ماده‌ی مهم برای رشد مغز، بافت‌ها و عضلات جنین به‌حساب می‌آید.
  • تسهیل کننده‌ی درمان اختلالات رفتاری و بیش‌فعالی با کمک اسیدهای چرب موجود در این ماده‌ی غذایی است.
  • کاهش دهنده‌ی اشتها به‌دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین‌ها که به همین دلیل در انواع رژیم‌های غذایی جایگاه ویژه‌ای دارد.
  • به‌علت مقادیر بالای چربی‌های سالم، منیزیم و فیبر در گردو به درمان فشار خون بالا نیز می‌تواند کمک کند.

گردو

مناطق تولید گردو در ایران

در حال حاضر ایران پس از چین و آمریکا جایگاه سوم در تولید گردو در دنیا را دارد که این موضوع به گستردگی مناطق تولید گردو در کشور بازمی‌گردد. تویسرکان در استان همدان با وجود 5500 هکتار باغ گردو، پایتخت گردوی ایران به‌حساب می‌آید که گردوی آن طعم، رنگ، درصد چربی و مواد مغذی منحصربه‌فردی دارد و پس از آن شهرستان بافت استان کرمان دومین قطب تولید کننده‌ی این محصول شمرده می‌شود که جداره‌ی سخت گردوی آن بسیار شکننده بوده و از ضخامت بالایی برخوردار نیست لذا به اصطلاح بازار پسند و درعین حال بسیار خوش خوراک است.

 اما این تقسیم‌بندی بیشتر از آن که بر کیفیت متکی باشد، بر کمیت تولید وابسته است و به‌طور کلی کیفیت گردوی ایران فارغ از این که از کدام استان تهیه شده باشد، نسبت به نمونه‌ی خارجی برتر است.

از دیگر مناطق تولید گردو در ایران می‌توان به اقلید استان فارس اشاره کرد که غالباً اندازه‌ی نسبتاً بزرگی داشته و رنگ مغز آن روشن است. یکی دیگر از استان‌های تولید کننده‌ی این محصول استان زنجان بوده که گردوی آن به‌دلیل رطوبت این منطقه بسیار خوش طمع است. شهرستان پاوه در استان کرمانشاه نیز منطقه‌ی بعدی تولید گردو به‌حساب می‌آید که میزان بارندگی و دمای مناسب این منطقه منجر گشته مقدار روغن و عطر این گردو قابل توجه باشد.

گردوی استان لرستان نیز به‌دلیل خاک حاصل‌خیز و هوای مناسب این منطقه از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده. همچنین، گردوی شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز نیز شناخته شده است و این موضوع به وجود درختان کهنسال گردوی بین 50 تا 400 ساله این منطقه، بازمی‌گردد.

اما آذربایجان شرقی نیز از استان‌های مهم تولید گردو به‌حساب می‌آید و جایگاه چهارم در کمیت تولید این محصول در کشور ایران را دارد. شهرستان‌های اسکو، عجب‌شیر، آذرشهر، مرند و شبستر گردوی این استان را تولید کرده که بخشی از آن برای صادرات به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه استفاده می‌شود.

گردو

تقسیم‌بندی انواع گردو

گردو را می‌توان هم تحت قالب نوع خود مغز آن تقسیم‌بندی کرد و هم براساس شکل ظاهری یا منطقه‌ای که برای اولین‌بار در آن‌جا کشت شده و یا فراوانی بیشتری در آن نقطه دارد. برهمین اساس می‌توان از مواردی مثل؛ ماکویی، خوشه‌ای، پوست کاغذی، شهمیرزاد، سوزنی و غیره نام برد. که در حقیقت هر کدام از این اسامی به ویژگی‌های خاصی اشاره می‌کنند. برای مثال، همان طور که از اسم آن پیداست در نوع پوست کاغذی، قسمت ضخیم آن سبک بوده و به‌راحتی می‌شکند لذا مغز به‌آسانی از پوسته جدا می‌شود و در مقابل گردوی سوزنی به برعکس این موضوع اشاره دارد و در این مدل مغز به‌راحتی از پوسته جدا نمی‌گردد.

اما خود مغز گردو را نیز می‌توان براساس رنگ و کیفیت آن تقسیم نمود. مغز گردوی سفید، مغز گردوی خورشتی، مغز گردوی شکسته و غیره از جمله‌ی این موارد هستند.

گردو

راه‌های شناسایی گردوی خوب

شناسایی گردوی خوب با پوسته به‌مراتب دشوارتر است، زیرا احتمال خرابی و یا پوک بودن مغزها وجود دارد. همچنین در عرضه‌ی گردوی با پوسته به‌راحتی می‌توان محصولات کهنه و تازه را باهم ترکیب کرد. بنابراین راه بهتر آن است که گردوی بدون پوست خریداری شود. اما به‌طور کلی می‌توان چند ویژگی را برای شناسایی گردوی خوب نام برد، که عبارت‌اند از:

  • بوی گردو، که معمولاً در خرید با پوسته، گردوها را به یکدیگر زده و سپس آن را بو می‌کنند که در این صورت بوی تازگی یا کهنگی آن قابل تمیز است.
  • شکل ناهمسان، گردوهای خارجی معمولاً ظاهر و اندازه‌ی یکسانی دارند و در مقابل از طعم ویژه‌ای برخوردار نیستند، بنابراین یکی از راه‌های تشخیص گردوی خوب ظاهرهای ناهمگون آن‌ها است.
  • چربی، اگر مغز یک گردوی خوب را فشار دهید بایستی چربی قابل توجهی پس بدهد برای این کار امتحان کردن یک بخش از یک مغز کامل کافی است.
گردو

سفارش گردو

سفارش گردوی ایرانی از خارج از کشور به صورت آنلاین شما در داخل و خارج از ایران با انواع کارت‌های  اعتباری می‌توانید از سایت ازایران سفارش مغز گردوی تازه شهرستان آذرشهر از استان آذربایجان شرقی را ثبت کنید و آن را به‌آسانی در هر کجای دنیا که باشید دریافت نمایید و یا به هر جای دنیا که بخواهید ارسال کنید آن هم با کیفیتی مثال زدنی و تضمین شده.

در حال حاضر در سایت ازایران، مغز گردوی درجه 1 که از بهترین گردوهای منطقه آذربایجان است، عرضه می‌گردد. این محصول از این لینک قابل مشاهده و سفارش است. همچنین هموطنان عزیز خارج از کشور در صورتی که قصد خرید هر نوع محصول دیگری را از ایران دارند، میتوانند از بخش سفارش اختصاصی کار تهیه و ارسال آن را به ما بسپارند. پس از پر کردن فرم سفارش اختصاصی کارشناسان ما پس از بررسی و برآورد هزینه تهیه و ارسال، ظرف 24 ساعت با شما تماس می‌گیرند.

همه چیز درباره گز
لباس‌های محلی چرا و چگونه؟
Close سبد خرید من
Close علاقه‌مندی
بازدیدهای اخیر Close
Close

Close
منو
دسته‌ها
Select your currency